23948sdkhjf

Unge og gamle handler lokalt af forskellige grunde

Hvis de fysiske butikker skal tage kampen op imod onlinehandel, er det vigtigt, at man tænker i målgrupper for at tiltrække de købelystne kunder fra lokalområdet. 

En ny, stor undersøgelse fra Business Danmark viser nemlig, at der er stor forskel på, hvilke grunde unge og gamle ser til at handle i den lokale butik. 

Det fortæller organisationen i en pressemeddelelse. 

Mens de 50-70-årige først og fremmest handler lokalt for at støtte op om det lokale erhvervsliv, er dette argument ikke så udbredt blandt gruppen af de 18-34-årige.

For de unge fylder det til gengæld meget at handle lokalt af hensyn til klimaet.

- Den fysiske detailhandel er udfordret i disse år i forhold til den stigende onlinehandel, men det er ikke ensbetydende med, at svaret er et enten-eller. Der er plads til begge platforme, og for begge platforme gælder det, at kundeorienteringen er altafgørende for succes – hvilket vi også fremhævede i forbindelse med efterårets store forskningsprojekt ”Morgendagens salg”, fortæller Jens Neustrup Simonsen, der er Landsformand i Business Danmark. 

- Og det gælder både i forhold til virksomhedens kommunikation generelt og i markedsføringen over for kunderne, siger han. 

Det må godt være dyrere at handle lokalt
Et andet resultat af den nye undersøgelse viser desuden, at der er flere gode grunde til at fremhæve den lokale forankring, for kunderne er rent faktisk villige til at betale ekstra for varen, hvis den produceres eller i hvert fald sælges lokalt.

Hele 59 procent af kunderne er klar til at betale mere, hvis varen er lokal produceret. 

- Det er opsigtsvækkende, at man, fordi man er lokal, kan tage en forholdsvis højere pris for varen - men det er også glædeligt, for det kan være med til at holde gang i det lokale forretningsliv, som jo alt andet lige har kolossal betydning for lokalmiljøet. Man skal bare huske, at hvis man tager en højere pris, så skal man også være god til at informere om hvorfor, og hvad kunderne får for pengene, råder Jens Neustrup Simonsen.

Jens Neustrup Simonsen er heller ikke i tvivl om, at viljen til at handle lokalt er blevet styrket i coronatiden.

- Der er ingen tvivl om, at ønsket om at støtte det lokale foreningsliv og handlende for eksempel i form af restauranter, der tilbyder takeaway-mad, er vokset siden marts, hvor Danmark lukkede ned. I denne ellers triste tid er det da et lyspunkt, at så mange bakker op om og får øje for vigtigheden af, at vi holder hånden under den lokale detailhandel, siger han.

Kommenter artiklen (1)
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078